Gode råd mod stress
August 13, 2017
0

Gode råd mod stress.

Når bølgerene går højt og der er travlhed, kan det være svært at undgå stress.

I de situationer er det godt at huske på, at stress også hjælper dig til at præstere mere i perioder, hvor der er brug for det. Det er bare vigtigt at du passer godt på dig selv – og afstresse igen.

Jeg har samlet 5 gode råd til dig og følger du dem, er du godt på vej.

  1. Fysisk aktivitet
  2. Mental afslapning
  3. Nattesøvn
  4. Vær proaktiv
  5. Hold en ugentlig fridag
  6. Spørg om hjælp

 

1. Vær fysisk aktiv

Frisk luft og motion kan gøre underværker. Fysisk aktivitet fjerner stresshormoner fra kroppen og giver et bedre humør.

Vær fysisk aktiv 30 min. om dagen og vælg noget du kan lide. Det handler ikke om at komme i dit livs form, men om at holde kroppen i gang.

 

2. Slap af mentalt

Der findes mange måder at slappe af mentalt. Meditation, yoga, eller stille musik som du holder af. Det vigtige er at du finder en form der er behagelig for dig.

Din hjerne kører på højtryk, når du er stresset og den har brug for hvile. Mental afslapning hjælper dig med at få styr på dine tanker og giver dig et større overblik. Samtidig styrkers din kreativitet og intuition.

 

3. Få din nattesøvn.

Når du sover renses hjernen og den bliver klar til nye udfordringer. Når du er stresset har du ekstra behov for søvn.

Hvis du har problemer med at sove, så prøv at gøre følgende:

  • Forsøg at gå i seng og stå op på samme tidspunkt.
  • Dyrk ikke motion de sidste par timer inden du går i seng.
  • Drik ikke kaffe, the eller Cola efter kl 15.
  • Drik ikke alkohol efter kl 19.
  • Fald ikke i søvn foran fjernsynet. Læs en bog inden sengetid i stedet.
  • Se ikke på en skærm de sidste timer inden du går i seng.
  • Tøm hovedet for tanker. Skriv alt det du tænker på ned på det stykke papir, lige inden du lægger dig til at sove.
  • Læg et stykke papir ved siden af din seng, som du kan skrive tanker ned på, hvis du vågner midt om natten.

 

4. Vær proaktiv

Vær ikke et offer. Forsøg at se hvordan du kan ændre situationen til noget bedre – eller om du kan få hjælp til det. Forsøg at få indflydelse.

Hvis du kun har fokus på hvad andre kan eller bør gøre, sker der sjældent en forandring.

 

Forsøg at se skyerne, på trods af regnen.

 

5. Hold en ugentlig fridag

Du har brug for at blive ladet op fysisk og mentalt. Hold en ugentlig fridag, hvor du laver noget andet end du gør til daglig. Lad være med at tjekke mails. Besøg nogle gode venner eller familie. Dyrk dine fritidsinteresser. Læs en bog, tag på skovtur, gå i biografen, på café, gå på museum, lig på sofaen med benene oppe osv.                                                                                                              Det at du bruger en dag om ugen på at lade op gør, at du får mere overskud og energi end hvis du undlader at lade op en gang igennem.

 

6. Spørg om hjælp

Der ingen der forventer (på nær dig selv måske) at du kan klare ALT. Det er vigtigt, at du tør spørge om hjælp og gode råd. Måske har du brug for hjælp til at prioritere dine opgaver, måske  for et godt råd, hvis du er kørt fast.

Det kan være du brug for en person, der kan hjælpe dig med at se din situation fra en anden vinkel – og dermed hjælpe dig ud af den “blindgyde” eller udfordring du er havnet i.

Første skridt i den rigtige retning er frem mod det medmenneske, som ønsker at være der for dig. Tør du tage skridtet?