Gode råd til en bedre søvn
22/08/2019
0

Sov godt!

Har du brug for gode råd til  en bedre søvn, så er du kommet det rigtige sted. Søvnbesvær kan være et af mange stress symptomer og det er derfor meget vigtigt, at du har fuks på det.

Søvn har stor betydning for vores velbefindende, og for hvor godt vi fungerer om dagen. Det handler om, at sove godt og at sove nok. Men det kan være en stor udfordring at få den søvn, som vi har så hårdt brug for, og især, hvis kroppen er stresset.

Derfor er det også et paradoks, at én af de vigtigste måder, at forebygge og behandle stress er ved at sove. Det er endda sådan, at for lidt søvn kan udløse stress.

Under søvnen renses og genopbygges hjernen. Søvnen har betydning for vores mentale evner og vores følelsesliv og når man er stresset, har man brug for ekstra meget søvn. Nogle sover 10-12 timer i døgnet. Jo mere du sover, jo hurtigere kommer du ovenpå igen.

Hvis du har problemer med at sove, kan du med fordel læse ”gode råd til en bedre søvn”, som du finder nederst på siden.

Deri står blandt andet, at det er vigtigt at have en fast døgnrytme og, at det kan være en god idé, at ”tømme hovedet” inden man ligger sig til at sove. Tømme hovedet ved at skrive tankerne ned, inden sengetid eller ved at lytte til en meditation, for på den måde at fokusere tankerne på noget bestemt.

Jeg har lavet en guidet meditation, som du frit kan benytte. Jeg har kaldt den ”dagens kærlige tilbageblik”, fordi vi ofte bliver meget selvkritiske og fordømmende overfor os selv når mørket og stilheden sænker sig.

Du finder den her:

Gode råd til en bedre søvn

  • Find ud af, hvornår du burde gå i seng for at få søvn nok
  • Indarbejd en regelmæssig rytme for at gå i seng og stå op. Om morgenen står du op til et fast tidspunkt, uanset hvor lidt eller meget, du har sovet og om aftenen går du i seng på samme tidspunkt HVER aften
  • Vær fysisk aktiv hver dag, men undgå hård fysisk træning de sidste 3 timer før sengetid
  • Tøm hovedet ved at skrive tankerne ned, eller ved at benytte en meditation
  • Drik mindre mængde kaffe, især om eftermiddagen og aftenen
  • Lad være at drikke eller spise væskeholdig mad de sidste 1-2 timer, før du går i seng
  • Undgå store måltider før sengetid
  • Undgå søvn om dagen, særligt efter kl 14
  • Undgå alkohol efter kl 19
  • Undgå skærme (tv, computer, telefoner) et par timer før sengetid, eller skift skærmlyset til en mindre blå farve
  • Sørg for en behagelig lav temperatur i soveværelset (18-21 grader). Undgå lys eller støj
  • Brug ikke sengen til andet end søvn og eventuelt sex
  • Stå ud af sengen, hvis du bliver liggende søvnløs mere end 30 minutter
  • Berolig dig selv med, at en nat eller to uden søvn er ufarlig, selv om det er meget opslidende

Kilde: Sundhed.dk

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies som anvendes til at analysere trafikken til dette website. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk