Stress er en gave
25/03/2019
0

Hvis man er blevet ramt af alvorlig stress, kan det være svært at se stress som en gave, men hvis vi skal se på stress med fysiologiske øjne, er det en uvurderlig gave. Det er nemlig de samme mekanismer, som sørger for, at vi kan præstere i pressede situationer, som gøre os syge af stress. Det er stresshormoner, som gør, at vi kan reagere instinktivt ved for eksempel at flytte os hurtigt, hvis vi er ved at blive kørt over af en bil, eller som giver os uanede kræfter, hvis en af vores kære har brug for hjælp.

Stresshormoner gør os med andre ord i stand til at møde de trusler og farer, vi møder i vores omgivelser, og det sker helt automatisk. Tænk for eksempel tilbage på en situation, hvor du er i en ny forsamling, og hvor I på skift skal præsentere jer. Når turen nærmer sig dig, begynder din krop at reagere – enten bliver du klam i håndfladerne, hjertet begynder at hamre, munden bliver tør – eller noget i den retning.

Kroppen forsøger at »speede« dig lidt op, så du kan levere en god præsentation. Et andet eksempel, som du sikkert ikke har prøvet, men levende kan forestille dig er den, at du bliver overrasket af en løve, som vil angribe dig. Jeg er ret sikker på, at du i situationen ikke skal tænke ret meget over, hvordan man løber – det gør du helt automatisk – og du løber hurtigere, end du nogensinde troede var muligt …

På den måde er stress en livsvigtig gave, den hjælper os i krævende og farlige situationer. Men gaven er også en opgave.

Stress er en opgave, fordi det er en mekanisme, som er beregnet til at blive brugt i korte perioder. Kroppen har brug for at stresse af igen, efter en periode med krav og præstation – og det er her opgaven begynder. Kroppens stressmekanisme fungerer som sagt helt af sig selv, og kroppen forsøger også efterfølgende at fortælle os, at den har brug for ro og hvile, men den del af mekanismen, kan vi desværre godt overhøre. Det er muligt for os, at køre på igen og igen, og det er, når vi gør det, at stress bliver farligt.

Jo, mere vi udsætter os selv, eller bliver udsat for, situationer, som er truende for os, des mere forsøger kroppen at forsvare sig og kæmpe på vores vegne – og truslerne kan være mange.

Det kan være, du føler dig uden for på dit job eller i din klasse, at dit parforhold er belastende, at du har sygdom tæt på, at du ikke har de fornødne kvalifikationer til dit job, at du er ledig, eller at du ikke føler dig værdsat – ja, listen kan være lang.

Du behøver altså ikke være forfulgt af en løve for at føle dig truet, og din opgave bliver at finde ud af, hvad der stresser dig, så du husker at stresse af igen. På den måde bliver der en naturlig vekselvirkning mellem præstation og hvile. Når det lykkes, bliver stress en gave, som hjælper dig med at præstere og blive den bedste udgave af dig.

Men når det ikke lykkes, og du overser kroppens signaler for længe, bliver stress i stedet en sygdomsfremkaldende belastning. Den alvorligt stressede har brug for at få balance i systemet igen, så gaven igen kan komme i spil, som det var tiltænkt.

 

Teksten er vist i bloggen “mindre stress, mere overskud” i Herning folkeblad og Midtjyllandsavis.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies som anvendes til at analysere trafikken til dette website. mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk